IDFA 2012. In de Melkweg reisden wij door de tijd. Lang
voordat de Nederlandse DJ’s de wereldwijde dance scene domineerden, was het
zotte België eind jaren tachtig het
centrum van de danswereld. Een revolutionaire
electronische rauwe beat nam bezit van de Belgische clubs. Door bij
bestaande electropop platen aan de rpm en pitch control knoppen te draaien,
werd de new beat geboren. Het bleek dat de jeugd ook zonder drugs in extase kan
raken van opzwepende muziek. Zo ook wij, een groepje zichzelf zoekende helden
uit Leiden. Wij vonden onze nieuwe
danstempel in Lier, La Rocca was de naam. Aan de grauwe Antwerpsesteenweg 384, werd
zaterdagnacht de hoogmis van de new beat opgevoerd. Wij vergaapten ons aan de schaars
geklede schone meiskes, zopen ons toen al een coma en dansten op zware bassen en trage
beats. Het vertier bij onze zuiderburen was helaas geen lang leven beschoren.
De entree van de commercie (zij weer) en drugs (toch weer) betekende het einde van
een bijzondere muziek stroming.
Op de after party in de Melkweg werden wij door Roxy godfather Eddy de Clercq getrakteerd op de ultieme new beat plaat, 'a split second' van Flesh (33 1/3 rpm, pitch control +8). La Rocca was voor heel even terug, Rock to the beat.
Op de after party in de Melkweg werden wij door Roxy godfather Eddy de Clercq getrakteerd op de ultieme new beat plaat, 'a split second' van Flesh (33 1/3 rpm, pitch control +8). La Rocca was voor heel even terug, Rock to the beat.
Ab+