De opening van de Leidse Jazz en Bluesweek vond plaats in de - lekker verwarmde - Hooglandse kerk. Met het Martijn van Iterson trio in God's huis en het hoog bejaarde publiek - ik en mijn tennismaten uitgezonderd - werd het stoffige ouwe lullen imago van de Jazzweek nog maar eens bevestigd. Ruim een half uur gepingel van het weinig tot de verbeelding sprekende trio op een gitaar, drum en contrabas. Gelukkig was de kerk verwarmd.
Waar is de tijd gebleven dat saxofonist Hans Dulfer met DJ Sebastian Sleebos in de Leidse Waag het jonge publiek - inclusief ondergetekende - met een jazzy dancemix op de banken kreeg? Dit was in een tijd (rond 2006) waar de Borrelbus - ingericht als bruin café met Jazz-band - bezopen 'Jazzliefhebbers' als opgestapeld vee van kroeg naar kroeg vervoerden tijdens de traditionele kroegentocht op woensdagavond. Met de kroegentocht speelt nog altijd in every 'shithole' - Trump zijn bewoordingen - een bandje - good or bad.
Wil het festival overleven dan dient de jongeren muziekcultuur te worden betrokken, net als toen. Het gratis Koninck bier en gevoelige optreden van Ntjam Rosie maakte veel goed in de Hooglandse kerk. Maar Ronnie Flex, Lil Kleine of local hero Armin van Buuren in een crossover met Jazz-zangeres Kim Hoorweg zou de 'Jazzweek' pas echt opschudden.
Wil het festival overleven dan dient de jongeren muziekcultuur te worden betrokken, net als toen. Het gratis Koninck bier en gevoelige optreden van Ntjam Rosie maakte veel goed in de Hooglandse kerk. Maar Ronnie Flex, Lil Kleine of local hero Armin van Buuren in een crossover met Jazz-zangeres Kim Hoorweg zou de 'Jazzweek' pas echt opschudden.
Ab+